Uitleg voor de bibliotheek
De BiebMissie?
Het BiebMissie is een speelse activiteit waarbij kinderen in de bibliotheek op zoek gaan naar antwoorden op vragen die hen naar een geheim code leiden. Hebben ze de code gekraakt? Dan verdienen de kinderen met deze code 200 extra bits (punten) voor hun klas!
De BiebMissie hoort bij de serious game over mediawijsheid MediaMasters 2025. Duizenden kinderen uit groep 5, 6, 7 en 8 gaan aan de slag in de week van 6 tot en met 14 november. Ze leren hoe ze gezond met een scherm om kunnen gaan. Wie wordt de meest mediawijze klas van 2025?
Naast de landelijke game zijn er extra missies waarmee kinderen extra bits kunnen verdienen voor hun klas. Op deze pagina vind je alles wat je nodig hebt om de kinderen te begeleiden bij de BiebMissie. Beide missies duren tussen de 15 en 30 minuten om uit te voeren.
Waarom meedoen aan de BiebMissie tijdens MediaMasters?
Met MediaMasters en de BiebMissie gaan de leerlingen spelenderwijs aan de slag met mediawijsheid en informatievaardigheden. Het duiden en beschikbaar stellen van informatie is al sinds jaar en dag de kern van het bibliotheekwerk. Met gerichte programma’s en campagnes binnen het Basispakket Mediawijsheid ondersteunen bibliotheken het onderwijs om deze thema’s structureel in de klas aan bod te laten komen. Samen zorgen we ervoor dat de jeugd sterk staat in de digitale wereld van vandaag én vol vertrouwen kritisch en met plezier de toekomst ingaat.
Voor wie is deze missie?
Deze missies zijn geschikt voor kinderen uit groep 5 tot en met 8, met een leeftijd van 8 tot 12 jaar. Ze sluiten aan bij de inhoud van MediaMasters. Net zoals in MediaMasters zijn de missies opgedeeld in een opdracht voor groep 5 en 6 en een opdracht voor groep 7 en 8. Er is hierbij rekening gehouden met het verschil in leesniveau.
Voorbereidingen voor de BiebMissie tijdens MediaMasters
- Check of de boeken die gebruikt worden voor de BiebMissie tijdens MediaMasters 2025 in jouw bibliotheek aanwezig zijn. Het gaat om:
- Maak een display met boeken over ‘De digitale balans’. Check de titellijst ‘digitale balans’ voor voorbeelden. Op deze titellijst staan ook de boeken die gebruikt worden voor de BiebMissie.
- Print de boekenleggers en plaats deze in de boeken die worden gebruikt voor de BiebMissie.
- Print de A1-poster uit en plaats deze in een display.
- Print een stapeltje van de flyer voor groep 5-6 en van de flyer voor groep 7-8 en leg deze klaar bij de balie.
Let op! De BiebMissie kan al vanaf 15 oktober worden gespeeld. Het kan dus voorkomen dat leerlingen al voorafgaand aan de start van MediaMasters bij de bibliotheek op boekenzoektocht gaan. De bits kunnen echter pas vanaf 6 november worden geclaimd op biebmissie.nl.
Stappenplan om de code te kraken
Stap 1: Download de flyer
Kinderen starten door op de flyer te klikken die bij de webpagina hoort (BiebMissie groep 5 en 6 of BiebMissie groep 7 en 8). In de flyer vinden ze de opdrachten voor hun boekenzoektocht en het kraken van de code. Zorg dat de kinderen gemakkelijk toegang hebben tot de flyer, bijvoorbeeld via een computer in de bibliotheek, of print deze alvast voor hen uit.
Stap 2: Lees de opdracht
Moedig de kinderen aan om de instructies op de flyer aandachtig door te lezen. Het helpt als ouders, docenten of leesmediaconsulenten de opdracht eventueel samen met de kinderen doornemen om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is.
Stap 3: Ga naar de bibliotheek
De kinderen moeten naar een bibliotheek in de buurt gaan om de missie te voltooien. Als volwassene kun je kinderen helpen bij het vinden van de juiste boeken en hen wegwijs maken in de bibliotheek. Leer hun ook hoe ze zelfstandig boeken kunnen zoeken en raadplegen.
Stap 4: Beantwoord de vragen
Beide flyers bevatten vragen die gekoppeld zijn aan een boek. De boeken staan in de boekenkast of liggen op een displaytafel. Zodra de kinderen de boeken hebben gevonden, beantwoorden ze vragen over de inhoud. De antwoorden zijn te vinden in de tekst of in de illustraties. Vul vervolgens de juiste antwoorden in op de flyer.
Stap 5: Kraak de code
Nadat de kinderen de vragen hebben beantwoord, verschijnen er letters in de ingekleurde vakjes. Zet deze letters achter elkaar om de code te vormen. Zodra ze de code hebben gekraakt, kunnen ze één keer per klas 200 extra bits claimen.
Stap 6: Claim die bits!
De kinderen vullen het codewoord in op de aangegeven plek op de website. Vervolgens geven ze hun MediaMasters-naam, schoolnaam en plaatsnaam op en klikken ze op ‘Claim je bits‘. De extra bits worden meestal binnen 24 uur toegevoegd aan het klassentotaal. De kinderen zien het vanzelf als de bits toegevoegd zijn op www.mediamasters-extra.nl of via de leerkracht bij het speloverzicht in ‘Mijn MediaMasters’.
Tips voor bibliotheken
Samen in gesprek via hersenspinsels
De BiebMissie is zo ontwikkeld dat kinderen de opdrachten zelfstandig kunnen doorlopen. Een helpende hand en een mediawijs gesprek maken de ervaring nog waardevoller. Zo help je elkaar op weg naar bewuster en kritischer mediagebruik.
Bij elke opdracht staat een hersenspinsel: een extra denkvraag die kinderen stimuleert om dieper na te denken. Het gaat niet om goed of fout, maar om samen praten en ideeën uitwisselen. Kinderen kunnen dit eventueel later ook bespreken met iemand die ze vertrouwen, zoals een ouder, vriend(in), opa of oma, broertjes of zusjes, de buurvrouw of hun meester.
Na het afronden van de opdrachten kan jij als leesmediaconsulent de hersenspinsels ook gebruiken om het gesprek verder te verdiepen. Samen met de leerlingen kun je vervolgens afspraken maken over gezond en bewust mediagebruik.
-
Lees samen de hersenspinsel
Kijk even rustig naar de vraag en ontdek wat er precies wordt bedoeld. -
Laat de ander vertellen
Geef ruimte voor een eigen antwoord. Alle ideeën zijn goed! -
Praat verder en deel iets van jezelf
Stel een extra vraag of vertel hoe jij het ziet. Zo wordt het een echt gesprek.
Verdiepende opdracht: In gesprek in de bibliotheek
Hersenspinsels groep 5 & 6
Vragen en doorvraag:
- Hersenspinsel 1: Hoe zorgt de tekenaar dat het verhaal spannend of grappig lijkt? Welke gevoelens krijg jij bij deze tekening of tekst? Hoe zou jij het tekenen als je het spannend of grappig wilde maken?
- Hersenspinsel 2: Denk je dat dit park echt is, of is het verzonnen? Hoe kom je daarachter? Waar zou je dit kunnen opzoeken? Hoe weet je of wat je online vindt ook echt klopt?
- Hersenspinsel 3: Reclame zie je overal. Waar heb jij het laatst reclame gezien en hoe wist je dat het reclame was? Heb je wel eens reclame gezien in een filmpje of spelletje? Hoe herkende je dat?
- Hersenspinsel 4: Gebruik jij wel eens de telefoon van iemand anders? Welke apps kwam je daar tegen? Heb je daar wel eens iets grappigs, raars of spannends gezien online?
Hersenspinsels groep 7 & 8
Vragen en doorvraag:
- Hersenspinsel 1: Hoe voel jij je na lang schermstaren - klaar voor een feestje of toe aan een dutje? Wat helpt jou het beste om weer energie te krijgen?
- Hersenspinsel 2: Stel je voor: iemand stuurt een gemene sticker via een groepsapp. Wat zou jij doen? Zou je dit aan een volwassene vertellen? Wanneer wel of niet?
- Hersenspinsel 3: Scroll jij weleens door de reacties onder video's om te zien wat anderen zeggen? Laat jij zelf ook reacties achter, of liever niet?
- Hersenspinsel 4: Zou jij het chill vinden al iedereen altijd kon zien waar je bent? Waarom wel of juist niet? Wanneer zou dat handig zijn, denk je? Wanneer juist helemaal niet?
- Hersenspinsel 5: Jayden gamet nachten lang. Hoe lang game jij meestal? En beweeg je tussendoor ook? Hoe merk je dat het tijd is om te stoppen? Wat doe jij om je hoofd of lijf weer even te ontspannen?
Verdiepende opdracht: Toneellezen in de bibliotheek
Interactieve opdracht in de klas
Bij deze opdracht gaan de leerlingen toneellezen. Om de beurt lezen ze hardop een stukje tekst voor en leven zich in hun eigen rol in. Zo brengen ze samen het verhaal tot leven.
Voor groep 5 en 6 kan dit met het boek De leukste vlog van Lizette de Koning. Leerlingen uit groep 7 en 8 kunnen kiezen voor het boek #Groep8 van Caja Cazemier.
De activiteit duurt ongeveer 50 minuten en vindt plaats op school. Het is ook leuk om je in te leven in het verhaal door verkleedkleren en attributen te gebruiken!
Ideeën voor extra opdrachten
- Maak je eigen vlogscript → Schrijf in drie zinnen waar jouw vlog over zou gaan en hoe je start.
- Emoji-review → Laat leerlingen het boek samenvatten met drie emoji’s en uitleggen waarom.
- Like of skip? → Bedenk samen drie tips voor wat je wel en niet online wilt delen via een vlog.
- Vlogposter →Teken een mini-poster voor een nieuwe aflevering van De leukste vlog.